maandag 17 augustus 2015

Fail to prepare, prepare to fail.

Het is echt zo: als je goed voorbereidt wat je gaat eten en je lunch zelf meeneemt, is de kans veel kleiner dat je overdag uit de bocht vliegt en toch maar bij de snoepautomaat staat om half vier.

Voorbereiding is alles. Voorbereiding laat je nadenken over hoe je dag eruit gaat zien en wat je lichaam nodig heeft. Voorbereiding laat je eten klaarmaken met liefde en aandacht, voor de persoon waarvoor je het best moet zorgen: jezelf. En zulk eten gooi je niet weg, zelfs al maakt de kantinejuf pasta met vier soorten kaas-saus en brengt je collega je een tom pouce omdat ze jarig is.  Dat laat je staan, want jij hebt eten mee.

Voorbereiding maakt het verschil.



Mijn lunch van vandaag, gisteravond klaargemaakt: Geroosterde broccoli met sesamzaadjes (vezels, calcium en vitaminen), gebakken aardappeltjes (koolhydraten en vetten), witte bonen (proteinen en vezels).



En voor ergens in de middag vanille soja yoghurt met aardbeien en banaan (calcium, koolhydraten, proteinen, vitaminen, vezels).


4 opmerkingen:

  1. Hoi Francine,

    Vandaag voor de 4ex les1, want bij les 3 (vorige week vrijdag) had ik echt een minizweepslagje in mijn li-kuit. Rennen lukte echt niet meer :( Zondag en gisteren daarom gewandeld een flink stuk van een uur. Vandaag maar weer geprobeerd, links niks meer gevoeld, schiet het er bij de 6e x 1 minuut rechts weer in. Maar ik kon wel blijven rennen, voorzichtig, dus wel de training van 8x 1 minuut afgemaakt en nog een poosje uitgewandeld en nog een 10 minuten gefietst om nog wat te coolingdownen.

    Maar zo schiet het natuurlijk niet op... Ik heb wel goede hoop dat dit ook wel weer snel overgaat, maar de training uitbreiden durf ik toch dan nog niet, misschien 70 sec rennen en 2 minuten wandelpauze?

    Ik loop wel op gewone sportschoenen, maar iedereen moet toch wel 8x een minuutje kunnen rennen, desnoods op zijn pantoffels ;) Kijk als ik straks richting de 8 minuten rennen ben en ik ben nog steeds enthousiast dan ga ik natuurlijk wel voor een advies bij de rensportwinkel, maar voor nu vind ik dat nog even een te groot financieel risico (zei ze zichzelf kennende...)

    Heb jij adviezen, do's en don'ts?

    Ik ga door (vooralsnog dan)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yvonne, het kan gewoon kramp zijn, omdat je nou een beweging maakt die je niet gewend bent.
      Stop het als je stopt met hardlopen? Of heb je daarna nog pijn? In dat eerste geval is het waarschijnlijk onwennigheid. Ik zou je les herhalen tot je hem loopt zonder die pijn. Vantevoren goed warm worden; bijvoorbeeld door te fietsen naar de plek waar je gaat hardlopen, en daar voor je begint nog even goed te stretchen.
      Als het gevoel er ook nog is als je niet meer loopt, dan moet je het echt weg rusten. Pas weer gaan hardlopen als je minstens 1 hele dag nergens last van hebt gehad.


      Verwijderen
    2. Dankjewel voor je reactie Francine!
      Nee 't is geen kramp! Ik heb ook als ik gestopt ben nog pijn, na even zitten zelfs in 1e instantie nog wel meer, als ik dan weer moet gaan lopen ben ik net een oud wijf. Het zit in mijn diepere kuitspier, redelijk onderin de kuit. Het schiet er ineens in, alsof ik wordt gestoken door iets.
      Ik fiets inderdaad naar het "renbos" en wandel ook eerst nog 5 minuten en stretch voordat ik mijn 1e minuutje rennen in ga. Ook na afloop stretch ik.
      Gelukkig gaan de klachten steeds in 1-3 dagen weer over met wat 'auto'-massage en ook voorzichtig stretchen. Gisteren na het lopen liep ik redelijk te strompelen, maar het valt me 100% mee hoe het vandaag al weer veel beter is.
      Morgen maar even afwachten, als ik niks meer voel, ga ik weer les 1 lopen (met toch wel een beetje *spreekwoordelijk want anders wordt het heel lastig* samengeknepen billen of het nu wel scheutloos lukt). Voel ik het nog wel dan ga ik maar een uurtje stevig doorwandelen.
      Op hoop van zegen!

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...