donderdag 20 augustus 2015

Gast-schrijver: Sanne Fontijne, deel 3: Every Body can do this!

Het blog van vandaag is geschreven door krachtkanon en bron van inspiratie Sanne Fontijne, en is het derde en laatste deel van een drieluik over het proces dat zij heeft doorgemaakt. 

Deel 1, Alle Begin Is Moeilijk, vind je hier. 
Deel 2, Leren Leven, vind je hier.


Terugkijkend op de periode dat ik de weg naar het gezond worden aflegde, kan ik met zekerheid stellen dat ik mezelf in deze periode heb leren kennen. Op diverse momenten werd er letterlijk en figuurlijk een spiegel voor me gehouden. Je kunt jezelf recht in de ogen aankijken, de confrontatie aangaan en de schouders er onder zetten. Je kunt echter ook wegkijken en in een staat van ontkenning blijven. Nog altijd ben ik blij dat ik voor het eerste heb gekozen. Het zal geen verassing zijn dat ik voorheen niet zo positief was over mezelf. In die 2 jaar dat ik mijn leven drastisch op de schop gooide kwam ik tot de ontdekking dat ik daadwerkelijk iets kan. Ik heb geleerd dat je controle kunt hebben over hoe je leven verloopt. Je kunt keuzes maken en een grote droom hebben. Die droom kan je najagen, al lijkt hij nog zo ver weg. Ik heb ontdekt dat Francine gelijk had: “Stukje bij Beetje”, een waarheid als een koe. Een hoop kleine stukjes bij elkaar is één heel groot stuk!
Met een verlegen glimlach durf ik nu over mezelf te zeggen dat ik gedisciplineerd ben en veel doorzettingsvermogen heb. Het liefst wil ik de periode van het obees zijn achter me laten. Het bleef me echter inhalen, het is een periode die niet uitgewist kan worden. Daarbij heeft die tijd me naar mijn passie geleid: bodybuilding.
Deze sport wordt vaak gestigmatiseerd. Als je de term letterlijk neemt wordt de lading goed gedekt: “bouwen aan je lichaam”. Iets wat ik eigenlijk al 2 jaar lang deed en waar ik niet mee wilde stoppen. Op een gegeven moment is het bewegen om gezond te worden overgevloeid in krachttraining om het lichaam te krijgen wat ik inmiddels voor ogen had. Ik wil nu massa, alleen niet in de vorm van vet zoals voorheen.. Maar in de vorm van spiermassa!

Omdat deze passie zich ongedwongen in mijn leven heeft gemengd voelt het als natuurlijk, geen enkele dag voelt mijn huidige leefwijze als een verplichting. Bodybuilding maakt me een persoon die ik wil zijn: geduldig, gedisciplineerd, doorzettend, problemen aanpakkend en iemand die confrontaties niet uit de weg gaat. Deze sport leert me naast praktische kennis dus ook veel over het leven zelf. Het brengt zelfwaardering met zich mee. Ik kan met stelligheid zeggen dat het mij voor het eerst in mijn leven werkelijk niet uitmaakt wat anderen van mij vinden. Waar ik voorheen commentaar kreeg omdat ik obesitas had, krijg ik nu commentaar over mijn huidige levensstijl. Wat je ook zult doen: er zullen altijd “voorstanders” en “tegenstanders” zijn. Inmiddels heb ik geleerd dat dit niet belangrijk is, belangrijker is of ikzelf tevreden ben over mijn leven.

Een levensles die ik heb opgedaan, is dat het oké is om bepaalde dingen in het leven puur voor jezelf te doen en niet aan te sluiten bij wat anderen van je willen of verwachten. Bodybuilding is een levensstijl. Je bulkt (eet meer dan je verbrandt waardoor je in spier –en vetmassa aankomt) en je cut (eet minder dan je verbrandt waardoor je wat in spier -en hopelijk veel in vetmassa daalt). Je doet aan mealpreppen, waarbij je op zondag in de keuken voor flink wat dagen tegelijk kookt zodat je exact kunt eten wat je wilt. Je plant je voeding en bent bezig met de verhouding van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het vergt toewijding en inspanning. Het resultaat is iets wat niemand aan je kan geven. Je werkt er zelf hard voor, en dat vind ik een enorm fijne manier van leven. Nog altijd doe ik veel kennis op over voeding en het fysieke gestel. Verworven kennis uit het verleden kan ik toepassen in mijn huidige levensstijl waarbij ik voortdurend nieuwe dingen blijf leren.

Nu ik mijn lichaam nog steeds zie veranderen besef ik me dat ik een mooie gereedschapskist bezit: ik kan kennis omzetten naar een zichtbaar resultaat. De periode die ik het liefst achter me wilde laten kan ik gebruiken. Ik kan van iets “lelijks” iets “moois” maken. Omdat ik zelf de zware weg naar een gezond leven heb afgelegd kan ik deze ervaring en kennis gebruiken om anderen te helpen. 5 jaar geleden had ik geen idee wat ik wilde gaan doen in het leven, nu is dit des te duidelijker: volgende week breekt mijn laatste studiejaar aan van de hbo-opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Inmiddels zit er al het één en ander in de pijplijn. Ik wil mij namelijk gaan toeleggen op mijn eigen passie en hier mijn werk van maken:  

Every Body wordt mijn onderneming waarin ik mensen ondersteun in het bereiken en behouden van een gezonde en fitte levensstijl. 

Door mijn eigen ervaring weet ik waar je dan behoefte aan hebt: persoonsgerichte begeleiding en oprechte betrokkenheid. De behoefte van degene die mij bij aanklopt wil ik geheel centraal laten staan waardoor de kans op een blijvend succes optimaal wordt. Mijn eigen levensgeschiedenis is de drijfveer van Every Body: iedereen kan een gezond en fit leven creëren. Ik gun dit leven iedereen.

Met een nostalgisch gevoel schrijf ik de laatste woorden van deze drieluik. Mijn reis begon met een fotoreportage van Francine. Op de foto’s was ze aan het touwtjespringen met haar drie prachtige kinderen. Ze omschreef hoe bijzonder ze dit vond. Ik snapte dat niet. Ik begon verder te lezen, terug te bladeren, en bleef maar lezen. Iets in mij viel op zijn plek, Francine hield mij een spiegel voor. Waar ik voorheen wegkeek, werd ik door de woorden van Francine gedwongen mezelf aan te kijken. En wat ik zag, beviel me totaal niet. Gesteund door de blog van Francine besloot ik de confrontatie aan te gaan.





I gave them hell! Wat een bijzondere weg heb ik afgelegd.. .. En wat ben ik benieuwd naar waar deze weg me nog brengen mag. Loop je met mij mee? Je kunt me vinden op Instagram! (https://instagram.com/every_body_sanne/)

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het delen van je verhaal Sanne, ik ga je volgen op instagram want ik ben ook bezig met bouwen een ander lichaam en vindt het inspirerend en leerzaam om te zien hoe andere ladies dit aanpakken. Veel succes met je toekomst plannen en dromen, dat gaat vast geweldig worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb veel bewondering voor je doorzettingsvermogen, petje af!
    Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw....wat indrukwekkend. Heel veel succes en geluk op deze nieuwe ingeslagen weg en dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Sanne!
    En wat een held hè, die Francine? :-) Ze heeft mij ook geïnspireerd om gezonder te leven en om minder te wegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat een bijzonder verhaal. En wat een verschil: toen & nu...
    Redpect!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...