dinsdag 7 juli 2015

Gareel






Na de marathon is er een kilo of acht aangekomen. Het was een combinatie van een soort van kijk-mij-eens-een-enorme-prestatie-geleverd-hebben-nu-mag-ik-dat-vieren-euforie, en het feit dat ik in de twee weken voor en de zes weken na de marathon niet half zoveel meer trainde als in de aanloop er naar toe.

Het jammere is dat ik ze er nooit meer echt af heb gekregen. Toegegeven, voor de marathon werd ik een soort mager dat niet helemaal bij me paste en dat me wat bezorgde blikken opleverde hier en daar.
Dus op de schaal der dingen is het ook allemaal geen ramp, zeg maar.
Maar jeetje, de helft moet ik toch weer kwijt kunnen.

Ik weet wel waarom dat niet lukt, overigens. Ik eet gezond, ik eet de juiste dingen, dat is het niet. Ik eet alleen vaak teveel van de juiste dingen. Gezond of niet, teveel is gewoon teveel. Waarom doe ik dat? Waarom blijft, zelfs vier jaar na dato, portie controle ALTIJD een probleem? Waarom kan ik geen maat houden?

Ik kan er niet helemaal mijn vinger op leggen. Ik weet ook niet helemaal wat ik ermee moet. Ik slinger heen en weer tussen mijn lichaam accepteren zoals het is (sterker en fitter dan OOIT), en het missen van de bewegingsvrijheid en controle die het had op mijn pre-marathon gewicht.

Ik denk dat ik mezelf maar eens in het gareel moet schoppen.


vandaag: fietsen, 31,39 km | 4'





5 opmerkingen:

  1. Hoe kan het dat jij zucht over 4 kg, terwijl je er 65 kg afgewerkt hebt? Ik dacht echt dat die laatste paar dan appeltje eitje zouden zijn. Maar blijkbaar is er verschil tussen het ongelooflijke doorzetten tijdens die 65 kg en de laatste kilo's. Ik moet er ook 4 af, wat dus al een jarenlange ergenis en jojo is. Ergens ben ik toch weer blij dat ik me elke keer weer druk om maak, anders was het misschien al wel 24 kg geweest.... Toen ik van de week les 22 rende werd ik beroerd, herken je dat.. Heel mijn spijsverteringskanaal overstuur, koortsig, flinke hoofdpijn. Twee dagen lang en nu ongelooflijke spierpijn. Ik zelf denk dat het een combinatie is tussen korte nachten door de warmte en overmatige inspanning (ik moest twee keer 15 min rennen). Herken je dit? Heb jij weleens op deze manier overbelasting gehad? Ik voel me wel n watje, hoor, dat ik nu al met zulke klachten kom en vraag me af wanneer ik het rennen weer op kan pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snelheidsverschil is bijna 5"/km per kg lichaamsgewicht. 8 kg = 8*5= 40"/km. Per km wil zeggen iedere kilometer;-) Met dat in je gedachten moet het je weer gaan lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi trainer van,

    Zoiets schreef je ook eens op stukjebijbeetje.. Toen snapte ik het ook niet helemaal. Scheelt het 5 seconden per kilometer per extra kilo?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heidi, Ja, dat heb ik ook weleens gehad, meerdere keren. First of all, je bent GEEN watje. Niemand die rent is een watje. :)

    Iedereen heeft zijn eigen grens. Langzaam, met iedere training, rek je die op. Als je er overheen gaat, door wat voor omstandigheden dan ook (warmte, slecht slapen, te grote afstand, niet goed gegeten, niet genoeg gedronken, wat dan ook), dan kan zoiets gewoon gebeuren. Het komt voor iedereen op een ander punt, maar voelt voor iedereen hetzelfde. Ik stond een week of twee geleden nog spugend naast het fietspad.

    Als je bent bijgeslapen en uitgerust, kun je gewoon weer verder. Nare loopje deleten uit je gedachten en lekker genieten van de volgende :-)


    En over die laatste vier - hoe meer je afvalt, hoe langzamer het gaat,en hoe moeizamer. Hoe meer discipline, en soms honger, het vergt. Dat kan ik maar steeds niet opbrengen, lijkt. Ik blijf prima op gewicht nu, al maanden, maar stiekem wil ik ook best weer kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je reactie, Francine, en fijn om te horen dat het over-je-grens-heen-gaan er gewoon bij kan horen. En dat ik dus gewoon weer verder kan gaan :-)
    K vind t al heel knap dat je nu al maanden op gewicht blijft. Bikkel. Ik denk bij elk persoon in m'n omgeving met overgewicht: Je zou eens met Francine moeten praten. En soms zeg ik t ook, als ze t hebben over hun strijd. Dan noem ik je blog en zeg ik: op de foto van rennen klikken, dan lees je t hele verhaal.
    Ik ga weer lekker verder met m'n lesjes. K ben weer goed bijgeslapen. En m'n doel is over 2 weken 5 km langs de kust van Bretagne te rennen <3

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...